Woensdag 15 April (4e paasdag)
Het was vanmorgen vroeg weer een kakefonie van vogelgeluiden toen we opstonden… Hier heel dichtbij heeft een specht z’n holle boomstam geannexeerd om elke morgen even flink op te trommelen, en ‘s nachts hoor je de bosuilen roepen naar elkaar. Erg bijzonder. Gisteravond trok alle bewolking weg en de heldere nacht zorgde voor een frisse tent. Zoals gebruikelijk hebben we in het zonnetje genoten van een heerlijk ontbijt met vers gekookte eitjes.
Het beloofde vandaag een superdag te worden en dat werdt het ook! We zijn na het ontbijt naar de landing bij Aerotec getogen om even te genieten van een bakkie koffie met uitzicht op de startende cursisten van de diverse vliegscholen die hier cursussen geven. De windrichting was weer noord/noord-oost dus Drumont was weer de place to be. Even de gebakkies van Jappie en Daan stallen bij de kempiff van Urbés en in mijn Laffe-teckel-Mobiel naar boven.
Er waren al heel wat penters aanwezig en tijdens het parawaiten kwam Ger Hommes met consorte aanlopen. Weldra leerde wij dat
we hen diende aan te spreken als “De Manke Homo’s” (hierna te noemen MH’s). We hebben even gezellig wat geklessebest en zijn toen gestart. Daniël eerst; vervolgens na een 2e poging was ook ik weg (de 1e poging was ik vergeten m’n stuurtokkels vast te pakken… Duh!) en vervolgens Jasper.
Daan schroefde hem bij het zadeltje in no-time naar 2200 meter en ik vond dat ook een goed idee en deed het zelfde. Ook Jasper brulde kort na de start naar grote hoogte. Ik zat op een gegeven moment op 2500 meter en kon ik natuurlijk niet boven Drumont blijven draaien dus heb ik koers gezet naar Le Treh. Daan vond dat ook een goed plan (2600 meter) en ging me achterna. Jasper had het plan opgevat om richting Brabont te vliegen (dichtbij onze kempiff achter Kruth).
Ik kwam bij Aerotec ter hoogte van het eerste neusje boven de landing aan en wist een mooie bel te pakken en kon na 1000 meter hoogtewinst weer doorvliegen over Le treh richting Grand Ballon. Daniël kwam wat lager aan en kon helaas geen belletje vinden om hem boven Le Treh te brengen dus die moest landen bij Aerotec. (op zich natuurlijk ook een leuke oversteek)
Jasper was inmiddels in de buurt van kempiff aangekomen, maar kwam steeds niet hoger dan zo’n 1300 meter. Te laag om door te steken naar Brabont,
dus was hij genoodzaakt te landen bij de kempiff (Wat op zich natuurlijk ook erg leuk is!). Tijdens deze vlucht vloog er
trouwens ook nog een Mirage een tweetal rondjes om hem heen. En dat nog op dezelfde hoogte!!! Wat een mafkees!
Ik was inmiddels onder een kneiter van een termiekwolk boven Grand Ballon doorgestegen naar bijna 2800 meter, en had een prachtig uitzicht over het Rijndal. Ik zat zó berehoog dat ik besloot het dal weer over te steken richting Rossberg. Ik had wind tegen en flinke zink dus was het een kwestie van speed intrappen en foto’s maken! (Helaas had ik niet de mogelijkheid om de sterrewacht van Grand
Ballon er op te zetten want het was rete-turbulent daar). Ik kwam op redelijke hoogte aan bij Rossberg en ben daar weer westwaarts gegaan richting Urbés. Het zou natuurlijk leuk zijn dat ik in Urbés zou landen, maar nog leuker zou het zijn als ik de startplek Drumont zou kunnen bereiken en daar te toplanden. Na een stukkie zuidwaarts gevlogen te hebben (ik zat inmiddels op 1100 meter en zat hem een beetje te knijpen). Ik vloog nog maar 100 meter boven een richel en moest beslissen om rechts af te gaan richting het dal van Oderen, of links het dal achter Col du Bussang. Ik had nét besloten om richting Bussang te vliegen toen ik weer een flinke bel te pakken kreeg. In no-time zat ik weer op 2500 meter en kon op m’n dooie akkertje de 3 dalletjes slechten richting Drumont. Boven Drumont even steilspiralend hoogte afbouwen en met oren naar beneden voor de toplanding.
Mijn driehoek was compleet! SUPERRR!!!
Ik heb even gemeld dat ik getopland was en ben toen met een dikke grijns op m’n harzes in het zonnetje gaan liggen… Heerlijk!
Daan heeft een lift van Ger kunnen krijgen vanaf Aerotec naar Urbes en heeft toen Jappie opgehaald bij de kempiff. Hij was er overigens al 3x langs gereden wat meneer lag te maffen op een bankie en reageerde niet op de porto toen Daan hem vroeg waar hij nou precies stond… Toen zijn ze naar Urbes terug gereden en hebben gewacht tot ik met mijn auto weer terug was van Drumont. (Onderwijl genieten van de spectaculaire deltisten landingen; of wel: 2 bijna dood ervaringen!) Even lekker luieren in het zonnetje op de landing met de MH’s en vervolgens terug naar de kempiff.
Daar weer een halve meter droge worst en een Kronenbourg naar binnen gewerkt, en toen zijn Daan en Jappie aan het koken geslagen: Aardappelpuree met doperwten en worteltjes, vergezeld door een staek hachéé met uienringen… Héérlijk!
Zoals gezegd wordt er vannacht en morgen slecht weer verw8, dus wordt het morgen waarschijnlijk niet vliegen.
HIER zijn de foto’s van vandaag, en HIER vind je mijn vlucht in Goegel-urth-formaat (kies “Opslaan” na dubbelklikken anders opent hij Winzip, en als er “.zip” als extentie staat verander dat dan in “.kmz”). HIER vind je het filmpje van mijn overland.
Aont moarn! Jeffrey.
april 15th, 2009 at 22:02
Hoi hoi, volgens mij is het geen 15 maart meer…..maar 15 april lieverd..
Maar ehh, ik ben trots op je hoor, met je driehoek overland!!!
Groetjes Annie
april 15th, 2009 at 22:42
Je hebt gelijk snoepie… Kepput aangepast!
XXX. Stefke